2022年 03月 12日
「山本雅彦展 曽爾村式トライバル」 7日目-2
「山本雅彦展 曽爾村式トライバル」の7日目-2。
今回の中で一番大きな迫力のある壺です。窄まった底から一気に広がる気球形。センターを貫く一筋の重力の線が揺るぎのない威風を支えています。剥がれかかった化粧土の上部には、指でなぞった模様がうねるように描かれています。それは蠢く虫が這った跡、あるいは古代の文字のようで、この壺を印象づけています。山本雅彦さんの作品は、どの時代やどの国を特定出来ない無国籍な作風ですが、しかし土着的で民俗的な魂と繋がった根の深さを感じます。現代に生きる土着の強さ。それが山本さんの身体から滲みる造形なのです。
This is the largest and most powerful jar in the collection. The balloon shape spreads out from the narrowed bottom at once. A line of gravity running through the center supports the unwavering dignity of the vase. On the top of the peeling clay, there is an undulating pattern traced by a finger. They look like the crawling marks of wriggling insects, or ancient characters, and give the vase a distinct impression. Masahiko Yamamoto's works have a stateless style that cannot be identified with any period or country, yet they have deep roots connected to an indigenous and folkloric soul. The strength of indigenous people living in the modern age. This is the form that seeps out from Mr. Yamamoto's body.
Large jar with finger-head painting
Body diameter Φ43.0 H39.0cm
指頭描大壺
胴径Φ43.0 H39.0cm
山本雅彦展 曽爾村式トライバル
Yamamoto Masahiko Exhibition Soni Village Style Tribal Pottery
2022年3月5日(土)~13日(日)
11時~18時 最終日は17時迄
ギャラリーうつわノート 埼玉県川越市小仙波町1-7-6
山本雅彦プロフィール
1981年 奈良県高取町に生まれる
2003年 京都府陶工高等技術専門校入校
2004年 村田森氏に師事
2007年 奈良県高取町にて独立
2012年 奈良県御所市に工房と住居を移す
2017年 奈良県曽爾村に移住
2022年 現在同地にて制作
by sora_hikari | 2022-03-12 01:18 | 山本雅彦展2022